PERSONDATAPOLITIK
1. INDLEDNING OG DATAANSVARLIG
I det følgende redegøres der for, hvordan vi behandler personlige oplysninger, som du efterlader dig og/eller afgiver, når du tilgår og anvender vores forskellige ”tjenester” på onlineplatformen www.kop-kande.dk og www.klubkopogkande.dk.
”Kop & Kande” / ”vi” / ”os” er:
Kop & Kande Web ApS
Langs Skoven 22
8541 Skødstrup
Cvr. nr. 32153763
Tlf. 70 606 222
Kontakt os via kontaktformularen
Kop & Kande Web ApS er et 100 % ejet og kontrolleret datterselskab af Kop & Kande Kædekontoret i Danmark, dvs.
KOP & KANDE A.M.B.A
Langs Skoven 22
8541 Skødstrup
Cvr. nr. 32656625
Tlf. 70 606 222
Kontakt os via kontaktformularen
Kop & Kande Web ApS og KOP & KANDE A.M.B.A. er dataansvarlige for den persondataindsamling og videre behandling af persondata, der foregår i forbindelse med vores tjenester på onlineplatformen.
De ”tjenester”, der er knyttet til vores hjemmesider er:
- Webshop
- Klub Kop & Kande
- Mulighed for at reservere varer
- Nyhedsmails
- Kontaktformular
2. TYPEN AF OPLYSNINGER
Når du gør brug af vore tjenester afgiver du personlige oplysninger om dig. Oplysningerne det drejer sig om afhænger af tjenesten du bruger.
Ved brug af webshoppen: Navn, e-mailadresse, privatadresse, mobil nr. dankortoplysninger, købshistorik.
Ved brug af Klub Kop & Kande: Navn, e-mailadresse, privatadresse, mobil nr., interesser (bagning, indretning, madlavning, personlig pleje, udeliv & grill), favoritbutik, købshistorik.
Ved reservationer: Navn, e-mailadresse, privatadresse, mobil nr., købshistorik.
Ved tilmelding til nyhedsmail: Navn og e-mailadresse.
3. ANVENDELSE, FORMÅL OG RETSGRUNDLAG
Personoplysningerne indsamles og anvendes til følgende formål/til at varetage følgende hensyn.
Gennemførelse af ordre i vores webshop
- Fremsendelse af ordrebekræftelse
- Fremsendelse af vare
- Fremsendelse af faktura
- Reklamationer
- Returnering
Gennemførelse af betaling i forbindelse med ordre i vores webshop
- Betalingsoplysninger i forbindelse med verificering og gennemførelse af betaling
- Returnering
Nyhedsbreve
- Fremsendelse af nyhedsbrev.
Adfærdsbaseret kommunikation via e-mail
- Velkomst serie
- Tabt kurv e-mails
- Lykønskning på din fødselsdag
- Interessemails vedr. relevante brands produktgrupper eller produkter
- Anbefalinger baseret på tidligere køb
- Genaktiverings e-mails
- Servicemails vedr. dine oplysninger og eventuel pointkonto
- Survey e-mails
Kundeklub
- Administration af dit medlemskab
- Invitationer til særlige klubarrangementer
- Særlige klubtilbud
- Beregning af optjente point
- Udsendelse af nyhedsmail
Reservation af varer
- Til reservation af varer i en butik efter dit valg.
Markedsføring, invitationer til events mv.
- Markedsføring af vores produkter
- Særlige tilbud, konkurrencer mv.
- Invitationer, information mv. til events, førudsalg, mv.
Kontaktformular
- Administration og svar på din henvendelse.
Vi gør opmærksom på, at vi aldrig gør brug af dine oplysninger i forbindelse med markedsføring, uden forinden at have indhentet dit udtrykkelige samtykke, medmindre lovgivningen giver os mulighed for, at anvende oplysningerne i markedsføringsmæssigt øjemed uden dit samtykke. Fremsendelse af nyhedsbreve og anden direkte markedsføring, vil ikke ske uden vi har indhentet dit udtrykkelige samtykke.
Vores behandling af persondata sker med hjemmel i en eller flere af følgende bestemmelser, alt afhængigt af, hvad for et af ovenstående formål, der er baggrunden for vores persondatabehandling:
Persondataforordningens artikel 6, 1., litra a / b / f. I det omfang opbevaring af persondata sker som følge af vores forpligtelser efter bogføringsloven sker opbevaringen med hjemmel i persondataforordningens artikel 6, 1., litra c.
Vores persondatabehandling baseret på artikel 6, 1. litra f er behandling, der sker i forbindelse med målretning af online indhold til en bred kreds af modtagere i forhold til deres interesser og/eller når vi i øvrigt henvender os til dig blandt en gruppe, uden at der er tale om direkte meddelelser (direct-mail) med markedsføringsmæssigt indhold. De formål vi forfølger i den forbindelse er:
At gøre den visuelle oplevelse relevant for gruppen af modtagere.
At markedsføre relevante produkter overfor gruppen af modtagere.
Når vi videregiver din mailadresse til Trustpilot mhp. at du modtager en anmodning om anmeldelse af os herpå, er der endvidere tale om, at behandlingen sker med hjemmel i persondataforordningens artikel 6, 1., litra f. – Formålet vi forfølger i den forbindelse er at opnå omtale idet dette har værdi for os – og dig som kunde.
4. EVENTUELLE MODTAGERE / KATEGORIER AF MODTAGERE
Dine oplysninger videregives til 3 mand som beskrevet i det følgende. Det præciseres at oplysninger dog kun videregives i det omfang det er nødvendigt for at forfølge et eller flere af de formål/hensyn, der er beskrevet ovenfor under pkt. 3 og aldrig i videre omfang.
Persondata overlades til vores fragtleverandør i det omfang det er nødvendigt for, at varen kan fremsendes til dig.
Betalingskortoplysninger (i forbindelse med køb i webhoppen) oplyses ikke til os men til DIBS, der forestår gennemførelse af betalingen.
Populært sagt kan man sige, at du ”stilles om til DIBS” i forbindelse med betalingen. DIBS sørger for at indløseren NETS/Teller, trækker pengene fra din bankkonto ved varens afsendelse og overfører beløbet til os.
Kortoplysningerne sendes krypteret og i overensstemmelse med branchestandarder.
Ved betaling via Mobilepay online, forestås gennemførelse af betalingen ligeledes af DIBS, idet transaktionen dog iværksættes via Mobilepay app’ en af Mobilepay (Danske Bank A/S).
I forbindelse med udsendelse af nyhedsmails overgives der oplysninger til et eksternt firma, til brug for deres udsendelse af nyhedsmails for os (vores mass mailing leverandør).
Vores onlineplatform drives af en ekstern leverandør, der samtidig bistår os med udvikling og support på onlineplatformen. Denne eksterne leverandør har, qua de opgaver de løser for os, i et vist omfang adgang til at se personoplysningerne stammende fra dig, men det præciseres, at de ikke må benytte oplysningerne på nogen måde.
Af hensyn til det nødvendige samspil med de enkelte Kop & Kande butikker - i sidste ende af hensyn til dig – i forhold til bytte-/returneringsservice, services forbundet med Klub Kop & Kande og reservationer, kan dine oplysninger tilgås af de enkelte Kop & Kande butikker.
Al vores data, herunder også dine persondata, lagres eksternt, idet vi gør brug af en hostet IT-løsning.
I forbindelse med anmodning om anmeldelse på TrustPilot, videregives din mailadresse til TrustPilot.
Leverandøren af vores ERP-system (softwarebaseret system til økonomistyring - køb, salg, afrapportering m.v.) står for den løbende udvikling/opdatering af systemet og som led i disse opgaver vil de være nødt til at have adgang til systemet og derved de personoplysninger, der er lagret i systemet i form af navn, adresse, telefonnummer, mailadresse, købsdata og interesser. - Leverandøren af ERP-systemet må dog på ingen måde anvende oplysningerne og deres behandling heraf består alene i, at de som en konsekvens af de opgaver de udfører, kan se oplysningerne.
Vores leverandører af online markedsføring services har adgang til udtræk af mængder af data indsamlet via vores online platform (herunder i et vist omfang oplysningerne afgivet af dig) i det omfang det er nødvendigt for deres arbejde med at øge vores synlighed, målrette eksponering, samt afrapportering vedrørende virkning af online markedsføring i forhold til antal personer, der har foretaget køb og transaktionsværdi.
Leverandøren af vores support/ticket system hjælper os med at samle kundehenvendelser vedr. kundeservice/support fra alle vore platforme og modtager derved persondata indsamlet via vores online-platform.
5. OVERFØRELSE AF OPLYSNINGER TIL 3. LANDE
Vi overfører ikke data til lande udenfor EU, bortset fra i følgende tilfælde:
Ved overførsel af din mailadresse til Trustpilot vil mailadressen i nogle tilfælde blive overført til behandling i USA, idet Trustpilot anvender databehandlere, hvis data er placeret i dette land. USA betragtes som et sikkert 3. land af EU idet USA er medlem af EU-US Privacy Shield-ordningen.
Leverandøren af vores support/ticket system (leverandør, der hjælper os med at samle kundehenvendelser vedr. kundeservice/support fra alle vore platforme) Zendesk, er baseret i USA og som led i vores brug af denne leverandør, overføres dine persondata således i nogle tilfælde til USA. USA er dog medlem af EU-US Privacy Shield ordningen og betragtes således som et sikkert 3. land af EU. Endvidere anvender den pågældende leverandør Binding Corporate Rules. Læs nærmere her.
I forbindelse med vores online markedsføring gør vi i et vist omfang brug af services udbudt af Google, hvorved data i nogle tilfælde kan blive overført til lande udenfor EU, idet google er en international organisation. Google er hjemmehørende i USA og USA betragtes som et sikkert 3. land af EU, idet USA er medlem af EU-US Privacy Shield – ordningen.
Se mere om EU-US Privacy Shield-ordningen her:
6. SLETNING
Eftersom bogføringsloven kræver, at vi opbevarer bilagsmateriale i 5 år fra udløbet af det år, hvori du har købt en vare, må du påregne at personoplysninger du har afgivet i forbindelse med køb på webshoppen gemmes af os i 5 år efter udløbet af købsåret.
Oplysninger, der ikke er trykt på fakturaerne – mailadresse og telefonnummer – som lagres i forbindelse med dit køb i webshoppen, lagres som udgangspunkt i 2 år efter salgsgenstandens fremsendelse, således at vi er i stand til at kommunikere med dig pr. mail / telefon, måtte der opstå reklamationer frem til udløbet af købelovens 2 års reklamationsfrist. Er der købt varer med reklamationsret udover de 2 år gemmes oplysningerne naturligvis det længere.
Oplysninger indsamlet som led i kundeklubben, slettes såfremt du melder dig ud af kundeklubben.
Oplysninger indsamlet til brug for udsendelse af nyhedsbreve og direkte markedsføring i øvrigt, slettes såfremt du framelder dig nyhedsbrevet/frabeder dig den direkte markedsføring.
Oplysninger slettes i øvrigt når vi ikke længere har behov for dem til de formål, der er beskrevet ovenfor under pkt. 3.
7. DINE RETTIGHEDER
Du har til enhver tid ret til på begæring at få indsigt i, hvad vi har registreret af oplysninger om dig.
Du har ret til på begæring at få slettet de oplysninger vi har indsamlet om dig, i det omfang formålet med indsamlingen og opbevaringen af oplysningerne ikke længere er aktuelt og/eller vi i øvrigt i medfør af lovgivningen er forpligtet til at slette oplysningerne.
Du har ret til på begæring at få berigtiget eventuelle urigtige oplysninger om dig, der måtte være registreret hos os.
I det omfang vores behandling af dine persondata er baseret på samtykke (relevant i forbindelse med direkte markedsføring) har du til enhver tid ret til at tilbagekalde samtykket, med den konsekvens, at vi skal bringe behandlingen af dine persondata baseret på samtykke til ophør.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata såfremt vores behandling går ud over, hvad der er lovligt m.v. Se i øvrigt nærmere herom i persondataforordningens artikel 18.
Du ret til at klage til Datatilsynet over vores behandling af dine personoplysninger, hvis du mener vi behandler oplysningerne i strid med lovgivningen.
Vores kontaktoplysninger står øverst i disse vilkår.
Datatilsynet har følgende hjemmeside: www.datatilsynet.dk